‘World Snake Day’
De internationale dag van de slang is een dag die uitbundig gevierd wordt door slangenliefhebbers, maar ook een dag om wat meer informatie te verspreiden over de slang. Veel mensen zijn bang voor slangen. Bestaat deze angst in extreme mate, dan kun je spreken van een slangenfobie.
Op ‘www.dagvanhetjaar.nl’ las ik dat slechts een kwart van de slangen giftig zijn, er meer dan 3000 soorten bestaan en slangen wel 200 tanden hebben. Verder speelt de slang vaak een rol in verschillende religies. Het meest bekend is de slang, die Eva verleidde om een hap te nemen van een stukje fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad. En is dat nu echt zo erg, je zou kunnen zeggen, zonder slang geen zondeval, dus geen verschil tussen goed en kwaad. De slang kun je dus zien als de eerste en grote verleidingskunstenaar, zonder geweten of moraal.
En tot op de dag van vandaag worden mensen verleid om te zondigen. Maar wat is dat, zondigen. Soms is het heel duidelijk, maar meestal niet.
Een voorbeeld. Ik hoorde ooit het verhaal van een zendeling die op zondag in zijn gemeenten moest spreken en ’s middags een afspraak had, samen met zijn vrouw, met een zendingsechtpaar in dezelfde stad, van een andere kerk. Dus na de kerkdienst stapten ze in hun auto en kochten onderweg een bosje bloemen voor het ander echtpaar. Daar aangekomen begroetten ze elkaar en overhandigden de bloemen. Het andere echtpaar was zeer ontsteld. Wie koopt er nu bloemen op de zondag, de dag des Heeren, waarop je niet naar de winkel gaat, geen benzine tankt, niet werkt, behalve dan als predikant of als arts om een leven te redden. Maar je gaat op zondag geen boodschappen doen en al helemaal geen bloemen kopen.
Er werd dus kort gesproken over het verschil in opvatting over hoe je de zondagsrust invult, wat in jouw ogen zondig is of niet, dus in hoeverre je je laat verleiden door de Satan, de slang, om bloemen te kopen voor je vrienden.
Daarna volgde een gezellige maaltijd. Uiteindelijk kwamen ze als zendingsechtparen toch bij elkaar om bezig te zijn met wat hen bindt en niet met wat hen zou kunnen scheiden. Ze hadden een goede tijd samen en na het eten ging de gastheer naar buiten om even een sigaretje te roken. En je raadt het al, dat wat tegen het zere been van zijn gasten. Hoe haalde een zendeling het in zijn hoofd om te roken, is je lichaam niet een tempel van de Heilige Geest en dan ga je je lichaam niet bevuilen met nicotine. Weer volgde een uitgebreide discussie die werd besloten het samen drinken van een kopje koffie. Gelukkig waren ze het over die koffie wel eens, kwam er geen gesprek over cafeïne verslaving en genoten ze nog van een heerlijke bonbon.
En waar in dit verhaal is nu de slang. Was het de slang die de zendelingen verleidde tot het doen van zondige acties, zoals het kopen van bloemen op zondag of het roken van een sigaret. Is dit nu de grootste zonde of zit de zonde erin dat Christenen, maar ook buitenkerkelijken, de neiging hebben om elkaar te veroordelen op hun gedrag en niet op zoek te gaan naar de overeenkomsten, maar zich laten afschrikken door de verschillen. Zich op die manier boven de ander plaatsen en zorgen voor afstand, afwijzing en eenzaamheid.
Ik moet ook nog even denken aan schoenen, jassen en tassen van slangenleer. Op de site van ‘Eén vandaag’ staat dat exclusieve modemerken vaak de trend zetten met slangenleer. Dus slangen zijn op zich zelf ook bij sommige mensen een onderwerp van verleiding. Echter slangen zijn beschermde diersoorten en schijnen soms zelfs levend geveld te worden.
Dus vandaag op de ‘internationale dag van de slang’ gedenken we de slang als verleider, maar ook als onderwerp van verleiding. Ook hier kunnen we weer discussiëren over de vraag of we moeten kiezen voor slangenleer (vooral python leer schijnt zeer in trek te zijn en er bestaan quota, waarin staat hoeveel huiden er in een jaar gebruikt en geëxporteerd mogen worden), runderleer of struisvogelleer.
Of is het toch beter om op zoek te gaan naar wat ons bindt met elkaar en elkaar niet (goedbedoeld) doodgooien met allerlei ethische, culturele of bijbelse moraal.