Selecteer een pagina

Waarom zouden we dat doen?

  1. Autisme dag.
  2. De dag van het kinderboek.
  3. Buitenlesdag.
  4. Geluidshinderdag.

 

  1. Autismedag

Vandaag is het de internationale autisme dag, een onderdeel van de autismeweek, waarin dit jaar het thema is  ‘autisme werkt’. Er wordt een ode gegeven aan de passie en de sterke eigenschappen van mensen met autisme. Veel volwassenen en ook kinderen met autisme beschikken dikwijls over de volgende positieve eigenschappen; oog voor details, eerlijkheid, loyaliteit en het vermogen om systemen te analyseren. Vaak beschikken zijn ook over ‘speciale interesses’, onderwerpen waar zij alles van weten.

  1. De dag van het kinderboek.

Sedert 2 april 1967 wordt de ‘internationale Dag van het Kinderboek’ gevierd. 2 April is de geboorte dag (1805) van Hans Christian Andersen, de schrijver van onder anderen ‘De prinses op de erwt’, ‘De kleine zeemeermin’ en ‘Het meisje met de Zwavelstokjes’.

Dus wil je een kind met autisme blij maken met een kinderboek en hij of zij heeft een speciale interesse, dan zou het fijn zijn als dat boek aansluit bij dit onderwerp. Ook zijn er tegenwoordig veel boeken op de markt voor kinderen over autisme, zodat ze zichzelf en hun manier van in de wereld staan beter begrijpen. Verder kunnen kinderen met autisme over het algemeen even goed lezen dan andere kinderen en houden ze er ook van om voorgelezen te worden.

Meer dan andere kinderen houden ze van structuur en regelmaat. Het is belangrijk dat daar thuis en op school rekening mee wordt gehouden. Dus bijvoorbeeld elke avond 1 verhaaltje voorlezen in bed en niet de ene avond op de bank, de andere in de stoel en de volgende avond 3 verhaaltjes of 0, ‘omdat mama nog meer te doen heeft’.

  1. Buitenlesdag

Vandaag is het ook voor het vierde jaar Nationale Buitenlesdag. Leerkrachten geven dan minstens 1 uur lang buiten les. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen cognitief beter presteren, door meer sport en spel op school. Ook zou het ‘t lichaamsbesef van de kinderen verbeteren en hun taakgerichtheid vergroten.

Dus, eerst lezen en dan naar buiten. Voor een kind met autisme kan dit erg verwarrend zijn. Hij is gewend aan een vast leerprogramma, aan werken aan zijn tafel, aan gymnastiek in de gymzaal en aan buitenspelen. Soms is buitenspelen ook ingewikkeld voor kinderen met autisme, omdat ze vaak sociale problemen hebben en prikkels anders verwerken dan kinderen die geen autisme hebben. Dus is het goed om de kinderen goed voor te bereiden op het buitenprogramma

  1. Geluidshinderdag

En dan is het ook nog geluidshinderdag. Mensen die een hekel hebben aan geluidshinder hebben zich georganiseerd in de NSG, de Nederlandse Stichting Geluidshinder. Deze mensen willen het liefst wonen en werken in een omgeving met zo weinig mogelijk geluid, binnen in huizen, scholen, kantoren en bedrijven, maar ook buiten. Snelwegen, spoorlijnen, maar ook muziekinstallaties en optochten kunnen veel geluid maken. Sommige mensen zijn daar dol op en maken zelf ook veel geluid, anderen verdragen het veel minder en voelen zich beter in een stille omgeving. Ook voor mensen met autisme kunnen bepaalde geluidsprikkels onverdraaglijk zijn. Op school hebben sommige kinderen daarom regelmatig met oordoppen of geluiddempende koptelefoons.

Samenvattend kun je zeggen dat op autisme dag het lezen over autisme  en door kinderen met autisme zeker zijn aandacht mag krijgen op de dag van het kinderboek. Ook het buitenlesgeven, op deze dag kan zorgen nieuwe ervaringen, maar is daarom ook extra spannend voor kinderen met autisme en vooral als de wijk is gesitueerd op een plek met veel omgevingslawaai.

3 April

Gelukkig is het morgen 3 april. Ik heb even gekeken en op woensdag 3 april staat op https://www.fijnedagvan.nl/overzicht/kalender/ helemaal niets. Heerlijk kunnen we weer even allemaal bijkomen van 2 april, met zijn autisme, het buiten les geven, de stapel kinderboeken en de geluidshinder. Pffft.